Kabel TV/Internet
Vid installationen årsskiftet 2016/2017 så ingick 2 år (juni 2018) utan kostnad med Bredband2 som internet leverantör samt Viasat för tv. Om ni vill byta internetleverantör och digital TV-leverantör så kan ni ringa till Svensk Infrastruktur eller gå in på deras webb, svenskinfrastruktur.se och se över vilket utbud som finns.
Det analoga TV-nätet som är draget i alla bostäder kommer att finnas kvar.
Fram till fiberuttaget i väggen ansvarar Svensk Infrastruktur för support och service mm.
Föreningen har investerat i fiberanslutning till alla medlemmar årsskiftet 2016/2017.
Tidigare upplagd information om ComHem: Fastigheten är ansluten till Tele2 Kabel-TV inklusive grundutbud. Detta möjliggör uppkoppling mot Internet via Kabel-TV-nätet och även telefonabonnemang via Tele2. Föreningen har ett serviceavtal med Tele2 vilket innebär att de har ansvaret fram till kontakterna i väggen. Vid driftstörning kan det vara bra att fråga någon granne för att kontrollera om det är fel på det gemensamma nätet. Telefonnummer till Tele2 kundtjänst är: 0771-550 000.
Tidigare information i samband med Fiberinstallation – Internet-Bredband - Telefoni
Fast Telefoni kommer ifrån Alltele
Bredband kommer ifrån Bredband 2 och skall aktiveras hos bredband2.se. När tjänsten är aktiverad så kan ni dra kabel till fiberboxen. Vill ni ha trådlöst får ni köpa en router som klarar rätt hastighet (1000/100).
Du aktiverar bredbandet om du direktansluter datorn till boxen via nätverkskabel, eller ringer till bredband2.
FAQ finns här: http://www.bredband2.com/privat/kundtjanst/bredband/
Så här aktiverar du din fibertjänst: 1. Med en nätverkskabel kopplar du in din dator till ett uttag på fiberkonvertern. Det är viktigt att du direktansluter datorn när tjänsten skall aktiveras, det betyder alltså att ingen eventuell router eller liknande utrustning får finnas med i anslutningen 2. Starta datorns webbläsare 3. Nu skall du komma fram till ”Bredband2 Självaktiveringsportal”, om inte, skriv in "http://brf.bredband2.com/" 4. Följ alla stegen. Efter sista steget ”Stäng / Vänta på aktivering” skall din tjänst nu fungera När du kontrollerat att Internet går att nå kan du nu, om så önskas, koppla bort datorn från fiberboxen och ansluta önskad utrustning (router, etc) istället.
TV tjänsten kommer ifrån Viasat
TV tjänsten, grundutbud, kommer ifrån Viasat. Aktivera TV tjänsten hos Viasat via nedan länk
https://www.viasat.se/order/infra
Om du är ny medlem from Q3 2017 så ska det i varje hus finnas en TV-box som föreningen har betalat och som tillhör huset. Du aktiverar TV- tjänsterna via Viasat kopplat till det abonnemang/gatuadress som hör till TV-boxen.
Vad gäller för TV-box från Viasat om jag flyttar? Boxen har föreningen betalat för med en engångsersättning till medlemmen som beställde boxen vid aktivering och den tillhör således fastigheten. (1080kr) Köpare och säljare får göra upp denna ersättning om säljare flyttar innan 24- månaders abonnemangstid har gått ut (minst 2018 ut). Detta betyder att säljare måste kompensera köparen med eventuella kvarstående betalningar. Abonnemanget måste överlåtas (och mellanskillnad betalas till köpare) eller betalas i fullo till Viasat innan säljaren flyttar. För inflyttande blir det en överlåtelseavgift som tas ut för att aktivera fibern på nya bostadsinnehavaren.
Kontakt vid problem:
Om du har problem med din aktivering eller registrering skall du i första hand vända dig till Viasat (tv/box) eller Bredband2(internet/bredband). Fast Telefoni (Alltele)
Viasat Fiber TV: Beställning och Teknik frågor
0771- 52 20 00
Vardagar: 09-22 Helgdagar: 10-19 Övriga frågor: vardagar 9-18
FIBER/Internet/Bredband 0770-811 000 Vardagar: 10-19 Helger : 10-14 www.bredband2.com Bredband2 kundsupport Fast Telefoni:
Alltele Kundservice & teknisk support
0910 79 80 00
Kundservice
Mån-fre 8-16
Teknisk support
Mån-fre 8-18, lör-sön 10-14